top of page
Search
  • Writer's pictureVirtuves Projekti

7 virtuves krāsas apetītei jeb kā virtuves krāsa ietekmē ēstgribu

Mūsdienu drudžainajā dzīves ritmā, salīdzinot ar pagātni, ir ievērojami mainījusies attieksme pret vienkāršo un svarīgo ēšanas rituālu. Pārtikas produktu veikalos un līdz ar to arī patērētāju ledusskapjos netrūkst. Tie tiek ražoti milzīgā un daudzveidīgā klāstā, skaisti iesaiņoti un nemitīgi reklamēti. Un mēs ēdam biežāk un vairāk, nekā nepieciešams mūsu ķermenim, kas nav noguris no darba un sporta. Kāpēc tas tā notiek?


Vai krāsas veicina apetīti?

Haralds Brahams - grafikas dizainers, reklāmas konsultants un starptautisko reklāmas aģentūru (tostarp Young & Rubicon, J.W. Thompson) radošais direktors, Vācijas Psihologu profesionālās asociācijas BDP ekspertu grupas loceklis. Savā grāmatā "Krāsu psiholoģija" viņš atbild uz jautājumu: "Krāsas ir vistiešākajā veidā iesaistītas bioķīmiskos un fizioloģiskos procesos mūsu organismā, tikai mēs to nepamanām. Tās var stimulēt elpošanu, sirdsdarbību, pulsu... likt mums justies auksti vai silti, modināt slāpes vai izsalkumu, nomierināt vai, gluži pretēji, izraisīt agresiju...". Vienkāršiem vārdiem sakot, tās ir viens no svarīgākajiem apetītes stimulatoriem. Apmeklējot ēdināšanas iestādes - smalkus restorānus, omulīgas kafejnīcas, vienkārši lielveikalu bistro un tirgus "ēstuves", iepērkot delikateses un ikdienišķos makaronu milzu lielveikalos un mazos veikaliņos, mēs esam pieraduši pie interjeru, ekspozīciju, iepakojumu daudzveidības. Mēs gandrīz nepievēršam uzmanību šai krāsu jūrai. Taču pieredzējuši mārketinga eksperti krāsu paleti uzskata par efektīvu mārketinga rīku.


Kāda ir atšķirība starp izsalkumu un apetīti?

Izsalkums ir fizioloģisks. Mēs izjūtam izsalkumu, kad samazinās glikozes līmenis asinīs. Par to nekavējoties signalizē mūsu smadzenēm, kas nosūta rīkojumus mūsu kuņģa un gremošanas orgāniem. Mēs visi pazīstam nepatīkamos fiziskos simptomus: sāpīgus vēdera krampjus un burtisku siekalošanos, ieraugot ēdienu. Taču, tiklīdz esam paēduši, smadzenes saņem signālu, ka esam izvairījušies no nāves briesmām, ko var izraisīt nepietiekams uzturs. Apetīte ir vairāk psiholoģisks faktors. Tā var parādīties un sākt apgrūtināt cilvēku, kurš ir maksimāli tālu no izsalkuma. Galu galā to izraisa gan emocijas, gan arī ietekmē apkārtējā vide, smaržas, skaņas (vai Jūs spētu ēst nesteidzīgi, skanot perforatora vai āmura "melodijai"?) un, kā mēs noskaidrojām, arī krāsas. Mūsdienās pastiprinātā, neatvairāmā vēlme kaut ko apēst, signalizē nevis par badu, bet gan par vēlmi iepriecināt sevi ar garšīgu ("skaistu pēc izskata, neparastu") ēdienu. Un mēs, protams, ļaujamies! Galu galā, mēs to vēlamies! Psihologs Vladimirs Levijs kā vienu no svara pieauguma cēloņiem min atkarību no garšas dažādībām. "Noskaidrojiet - vai tas ir izsalkums, vai vienkārši "pieķeršanās" saldajam un sāļajam?". Ja vēlaties kontrolēt apēstā ēdiena daudzumu un savus ēšanas paradumus, izvēlieties pārdomāti, tostarp harmonisku un pamatotu virtuves priekšmetu, mēbeļu, dekoru, trauku un aksesuāru klāstu. Jūs ne tikai iemācīsieties kontrolēt savas alkas pēc ēdiena, bet arī sāksiet ēst patīkamā gaisotnē.


Sarkana, enerģijas piesātināta

Tā ir pašas dzīvības krāsa - karstas asinis, kas var remdēt pirmatnējo mednieku, sildoša uguns, liesmojoša mīlestības kaisle. Kopš seniem laikiem tā ir bijusi būtiska cilvēkiem. Mūsdienās, kā raksta Brahams, "tā asociējas ar labu veselību, enerģiju, pašpārliecinātību un augstu darba ražīgumu. Tā uzbudina un stimulē, paātrina sirdsdarbību, pat paaugstina asinsspiedienu. To bieži izmanto saldumu un garšvielu iepakojuma materiālos.


Tā palielina arī smadzeņu šūnu aktivitāti. Daudzi cilvēki nespēj ilgi uzturēties telpās ar koši sarkaniem vai bordo krāsas sienu dekoriem un mēbelēm - tie jūtas nemierīgi, saspringti, psiholoģiski neveikli un vēlas nokļūt mierīgākā un neitrālākā vidē. Vai domājat, ka tā ir sagadīšanās, ka ēdnīcās un visdažādākajos bistro sienas ir iekārtotas koši sarkanos toņos? Pieņemot, ka apmeklētāji ātri remdēs izsalkumu (un pasūtīs vairāk, nekā gaidījuši) un ātri dosies prom, atvēlot vietu nākamajam. Un sarkanā krāsa nav sagadīšanās arī populāru ātrās ēdināšanas uzņēmumu, interjerā un iepakojumā!


Dzeltena, kas sniedz pozitīvas emocijas

Siltais, saulainais un zeltainais tonis lielākajai daļai cilvēku asociējas ar karstu vasaru, brīvdienām un pludmalēm. Tas veicina endorfīnu, prieka hormona, veidošanos, un laimīgam, dzīvespriecīgam cilvēkam ir lieliska apetīte. Tā ir augļu un dārzeņu - ķirbju, paprikas, kukurūzas, rāceņu, meloņu, persiku, mango, aprikožu, papaiju, nektarīnu, banānu un dažādu šķirņu ābolu - krāsa. Turklāt tas veicina prāta un nervu sistēmas darbību. Šādā vidē visi labi ēd un draudzīgi un radoši sarunājas. Bieži vien šādi tiek iekārtotas atpūtas un sanāksmju telpas, kas paredzētas biznesa vajadzībām.



Oranža, tonusu paaugstinoša krāsa

To uzskata arī par vienu no "garšīgākajām" krāsām. Citrusaugļi, melones, hurmas, smiltsērkšķi, saldie pipari, ananāsu mīkstums... Cilvēkiem, kuri ēd telpā, kuras sienas vai mēbeles ir oranžā krāsā, izdalās kuņģa sulas. Turklāt tā palielina asins plūsmu uz smadzenēm, stimulē prātu un uzmundrina. Tā kā šis tonis ir dzeltenā un sarkanā maisījums, tas nav tik agresīvs kā sarkanais tonis; tas iedarbojas maigāk, nerada pārmērīgu stimulējošu efektu un neizraisa paaugstinātu spriedzi.



Rozā, kas ikdienu izgrezno ar romantiku

Apbalvotās izglītojošās tīmekļa vietnes Color Matters, ko izveidojusi krāsu speciāliste un grāmatu par krāsu ietekmi un simboliku autore Džilja Mortona (Jill Morton), speciālisti apgalvo, ka rozā krāsa ir ārkārtīgi bīstama svara samazināšanai! Tā padara ēdienu pievilcīgāku un rosina apetīti to nobaudīt. Tāpēc šis nebūs piemērots tonis virtuves interjeram, ja vēlaties zaudēt kādu lieku kilogramu!


Amerikas Bioloģisko pētījumu institūta ārsts Aleksandrs Šauss pētīja tās ietekmi uz agresīvu, stresa pārņemtu cilvēku psihi un atklāja, ka tā mazina agresiju. Jo labsirdīgs cilvēks neiebildīs pret gardu un sātīgu maltīti! Nu, un, protams, savu lomu spēlē arī iesakņojušies stereotipi: tā tiek uzskatīta par romantikas, aizkustinošas un naivas mīlestības simbolu. Protams, ka kalorijām bagāti ēdieni jaukā romantiskā noskaņā tiek uztverti kā sapņu piepildījums!


Karmīnsarkana krāsa, kas vilina izmēģināt jaunas lietas

Šis ir viens no intensīvajiem rozā toņiem, turklāt auksts. Taču ar to saistās patīkamas asociācijas: avenes ir ārkārtīgi saldas, smaržīgas un pat ārstnieciskas! Pantone krāsu institūta eksperti vienu no tās nokrāsām, proti, aveņu sorbetu, raksturo kā "vilinošu un sulīgu". Kā pamatkrāsai tai piemīt neparasts vizuālais tēls, un to izvēlas radoši domājoši cilvēki, kas ir tendēti izmēģināt netradicionālus kulinārijas jauninājumus!



Zaļā krāsa, kas mudina ēst pareizi

Spilgti un gaiši zaļi virtuves interjeri ir bieži sastopami, un tā nav nejaušība. Galu galā tie uzrunā veselīga uztura un aktīva dzīvesveida piekritējus. Garšaugi un dārzeņi ir iekļauti plašā diētu skaitā, ir ar mazu kaloriju daudzumu un ļoti vērtīgi. Tas pats attiecas uz zaļo tēju, kas spēcina organismu un remdē slāpes. Tās rosina "pareizo" apetīti - ideju ēst uzturvielām bagātu pārtiku, kas neveido tauku rezerves un negatīvi neietekmē organismu. Krāsu psihologi uzskata, ka tā arī simbolizē pārpilnību. Nav pārsteigums, jo tā ir visbiežāk sastopamā krāsa dabā!

Tai ir arī pozitīva ietekme uz visu emocionālo jomu - tā nomierina un uzmundrina, sakārto domas, mazina stresu, atslābina saspringtas acis (kas mūsdienu augsto tehnoloģiju laikmetā, ir ļoti aktuāli). Taču jāņem vērā, ka tā iedarbojas stimulējoši tikai tad, ja tai ir nedaudz dzeltenīga nokrāsa. Ja tajā būs vēss zils tonis, tam būs tieši pretējs efekts.



Baltā krāsa, kas izceļ ēdiena skaistumu.

Ahromātiskā baltā krāsa ir neitrāla - šķiet, ka tai nav nekā, kas varētu mūs stimulēt. Taču Jūs varat aizdomāties par iemesliem, kāpēc tā ir tik izplatīta virtuves dizainā. Sienas, griesti, fasādes, izlietnes, plīts virsmas, darba virsmas, ledusskapji un pat ēdiena trauki. Viss kļūst skaidrs, ja iedomājaties, kā uz baltas galda virsmas izskatās sarkanā gaļa, zaļumi, krāsaini dārzeņi un eksotiski augļi... Ēdiena bagātīgās krāsas tiek izceltas, bet blāvas ēdiena krāsas kontrastē, padarot to spilgtāku un līdz ar to pievilcīgāku!

Tāpēc pievērsiet uzmanību krāsām un niansēm savas virtuves dizainā. Izmantojiet šīs 7 krāsas, ja vēlaties pieņemties svarā - vai arī ja kāds no ģimenes locekļiem slikti ēd. Ja, gluži pretēji, vēlaties zaudēt svaru - pasūtiet visu iekārtojumu vai atsevišķas mēbeles zilā vai violetā krāsā. Vai arī melnā krāsā. Pēc Mortona domām, šīs krāsas ir lielisks ēstgribas nomācošs līdzeklis, jo mūsu senči, ieraugot tās dabā, pēc šīm krāsām nekļūdīgi saprata: šis ēdiens ir neēdams vai sabojāts.


Šie ieteikumi, protams, nav akmenī cirsti un pie tiem nav obligāti jāpieturas, plānojot savu jauno virtuves iekārtojumu. Jo galvenais Jūsu virtuvē ir tas, kā Jūs tur jūtaties un pārējie aspekti tad aiziet otrajā plānā. Virtuves Projekti dizaineri labprāt palīdzēs ar ieteikumiem, lai neapjuktu gan krāsu, gan materiālu izvēles plašajā klāstā.

7 views
bottom of page